Gevonden worden via SEO

Kant en klaar > Snel starten > Gevonden worden via SEO

Wat is SEO?

SEO betekend Search Engine Optimization, het aanpassen van een website om hoger in de zoekresultaten te eindigen. Nu wil iedereen dat wel, dus is er een ware wapenwedloop tussen de webmasters die hoog willen eindigen enerzijds, en de technici van de search engines anderszijds. De search engines houden hun ranking mechanismes angstvallig verborgen, en passen ze ook regelmatig aan. De webmasters van hun kant zoeken alle wegen - ook frauduleuze - om hoger te komen, met het risico dat al te kunstmatige promotieakties juist leiden tot verlaging van de ranking of zelfs verwijdering uit de zoekresultaten.

Mee proberen te doen in die wapenwedloop is niet nodig, als u een website met een uniek onderwerp heeft die exact beantwoordt aan de vragen of zoektermen die internetters gebruiken als ze uw onderwerp, produkt of dienst zoeken. Enkele zaken waar Google op let bij het ranken van uw website:

  • Komt uw domein (deels) overeen met de zoekterm?
    Zoekt iemand op Rolls Royce, dan zal zullen rolls-royce.com en rolls-roycemotorcars.com hoog eindigen, niet toevallig ook websites van de fabrikant.
  • Is de inhoud consistent met de domeinnaam?
    Een domein als rolls-royce-fan.com gevuld met wasmachines of vakantiereizen scoort slecht op consistentie.
  • 'Content is king'
    En dan vooral originele content, want kopiën worden opgemerkt en veel lager geranked. Kopieer niets van anderen maar vertel uw eigen verhaal.
  • Zijn de binnenkomende links consistent met de inhoud?
    Een link van een branche-genoot is meer waard dan de link van een reklameburo dat SEO trucjes uithaalt. Ook een link vanuit klanten in uw regio versterkt uw regionale binding. Links werken dus, maar ze kunnen je ook verzwakken als je via dubieuze methoden heel veel inkomende links krijgt en deze dubieuze methode wordt op de zwarte lijst gezet.
  • De page rank van de inkomende links
    Een link van een site met hoge page rank is meer waard dan een link vanuit een site met lage pagerank.
  • De hoeveelheid uitgaande links, en de verhouding ten opzichte van de inkomende links
  • Een doorzichtige structuur die makkelijk te indexeren is
    Hieronder komen we hier op terug.
  • De leeftijd van uw domein, hoe lang het al bestaat.
  • De update frequentie van de website, hoeveel en hoe vaak er iets verandert.
  • Nog veel meer zaken, waar op internet complete zin en onzin aan geweid is, gedateerd en speculatief.

U hoeft ook niet als hoogste te eindigen, u hoeft alleen maar in de buurt van uw concurrenten te scoren. En daarna een goede indruk maken als ze uw site bezoeken. Gevonden worden is slechts stap 1. U kunt ook gevonden worden na een tip van een klant, een link op een andere website, mond-op-mond reklame of een uitgedeeld visitekaartje. Een kopende klant is het resultaat van gevonden worden, bezocht worden, goed bevonden worden, de persoonlijke follow-up, een goed gevoel bij de klant en vervolgens het vertrouwen dat het goed komt als ze met u in zee gaan. Zorg dus dat alle aspecten goed verzorgd zijn, niet alleen Search.

Google webmaster tools

eenmalige akties

Google heeft een aantal mogelijkheden om uw site in te voeren en de SEO te verbeteren. Allereerst moet Google weten wie de webmaster is. Aangezien het uw domein is, moet u dit zelf zijn, anders zit Solide iedere keer ertussenin.

Als u dat nog niet hebt, maak dan een Google account aan. Bezoek dan Google Webmaster Tools en kies "Add a site". Voer hier uw eigen domein in. U krijgt dan een html bestand terug, dat op de server van uw domein geplaatst moet worden. Dit doet Solide voor u dus mail dat bestand naar Solide.

Daarna kunt u via de Google Webmaster Tools bepaalde overzichten inzien. Als u Google Analytics wilt gebruiken, vraag dan ook de Analytics code aan en sttur die door aan Solide, dan voegen wij die toe aan uw website, en kunt u via Google Analytics inzicht krijgen in de populariteit van de individuele webpagina's van uw website.

Periodiek onderhoud

Nadat op deze wijze bewezen is dat u de eigenaar bent van uw eigen domain, kunt u de website opgeven om te laten indexeren. Doe dit pas nadat u tevreden bent over de structuur en inhoud van de website. Bewaar eventueel enkele inhoudelijke updates om pas in te voeren nadat uw site is opgenomen in de Google indexes. Door om de paar weken inhoud toe te voegen (nieuws, gebruikers ervaringen of desnoods nieuwe hyperlinks) merkt Google dat uw website leeft en dat u regelmatig onderhoud pleegt.

Links

Een pagina met links is goed, maar verkwansel uw links niet. Een linkruil wil zeggen dat twee websites afspreken beiden naar elkaar te linken. Daar worden ze beiden beter van. Beperk dit tot uw branche, regio, toeleveranciers, klanten.  Ga dus niet honderden links naar anderen toevoegen, daarmee lijkt u op een linkverzamelsite en wordt uw website ook dienovereenkomstig laag geranked. Link alleen naar websites die u zelf waardevol vindt, en probeer dan altijd een linkruil te bewerkstelligen. Verzoekjes tot linkruil van linkverzamelsites mag u gerust negeren, net zoals die van bedrijvengidsen, zeker indien er ook nog betaald moet worden.

Social links

Maak op relevante social media zoals Facebook of LinkedIn een product of bedrijven pagina aan, en verwijs daarmee naar de website. Blokkeer meteen in de Facebook Settings > Country restictions alle landen waar u geen klanten of bezoekers van heeft of wilt. Zo beschermt u uw Facebook pagina tegen clickfarms uit landen waar u helemaal geen klanten heeft. En het verhoogt u uw nuttig bereik want Facebook toont uw Facebook posts slechts aan een klein deel van de gebruikers die u geliked hebben.

Let er op dat u nooit geld betaalt voor Facebook likes. Zou u bijvoorbeeld 1000 echte likes van klanten hebben, en u koopt er bij Facebook 9000 bij, die ondanks alle targeting die u mag doen toch uit de raarste plaatsen komen (u kunt tegenwoordig niet meer een totaal overzicht krijgen van al uw likes, u ziet alleen de totalen en de laatstbijgekomenen), en Facebook toont uw pagina aan 20% van uw likes, dan krijgen slechts 2% van uw echte klanten die post te zien. 18% van uw post wordt getoond bij een onzichtbare groep mensen die mischien helemaal geen mensen zijn of in uw regio wonen.

Het is gelukkig wel mogelijk om likes van anderen te verwijderen. Als u op een of andere manier veel likes heeft gekregen die geen enkele conversie opleveren, dan kun je die verwijderen via Product page > Settings > Banned Users > People Who Like This > Clickfarm persoon > Remove.